donderdag alweer - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Anita Kamperman - WaarBenJij.nu donderdag alweer - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Anita Kamperman - WaarBenJij.nu

donderdag alweer

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

14 April 2011 | Nederland, Leeuwarden

Donderdag alweer. Qua weer hebben we een vreemde dag achter de rug. Vanochtend was het echt bloedheet, nog veel warmer dan de andere dagen. En vanmiddag om 16.00 uur begin het ineens te regenen. Ik denk dat de bui nog geen uur heeft geduurd, maar de chaos op de zandwegen is dan meteen enorm. Moet je je voorstellen dat je in een hutje woont gemaakt van alleen wat staalplaten of plastic. Binnen wordt alles nat en de grond om je huis verandert in modder. Die mensen zijn in alle opzichten niet te benijden.
Papa en Marcel zijn vanochtend begonnen in Sida Sores. Er zouden misschien 25 vrijwilligers uit Epako komen die tegen een kleine betaling en een warme maaltijden de verf van de binnenmuren zouden afkrabben met spatels. Er kwamen er 10 opdagen, waarvan er na een uur al 4 verdwenen. Toen we om twaalf uur het eten kwamen brengen waren er nog maar vijf. We heb ze niet gevraag nie om ’s middags door te gaan (ja ja, ik begin al een beetje afrikaans te praten ;-)). Het was zeer stoffig werk en de verf was door de ventilatie weer helemaal ingedroogd en er dus zeer moeilijk af te krijgen. Jan en ik hadden bij de Omaheke Take Away een warme maaltijd voor ze opgehaald; een groot stuk vlees met aardappelpuree en jus. Ze hebben gesmuld! Vijf mensen die in lange tijd weer eens een normale warme maaltijd binnen hebben gekregen. Met een banaan, drinken en een kleine vergoeding gingen ze weer terug naar hun hutjes. Verder hebben papa en Marcel vanochtend de warmwaterboiler van Ligth for the Children gerepareerd. Er was al een poos geleden een zonnepaneel op het dak geinstalleerd voor de warmwatervoorziening. Deze deed het echter niet. In de brandende zon stonden ze op het dak dat ding te repareren. Bleek dat die grote boiler gewoon met twee spanbandjes vastgemaakt was. Je blijft je verbazen… Maar, aan het einde van de ochtend kon er onder grote belangstelling van alle kindjes warm water getapt worden. Fantastisch resultaat!
Jan en ik hebben vanochtend voor de laatste keer een poging gedaan om Crooks te vinden (de voorzitter van de Football Association). Via Marius wisten we dat hij graag een aantal reparaties gedaan wilde hebben in de kleedkamers van het voetbalveld omdat er volgende week een groot toernooi plaats vindt. Tot nu toe hadden we geen geluk gehad, maar vanochtend was hij warempel op z’n werk bij het Ministery of Justice. Toen hij ons zag, rende hij direct naar zijn baas om te vragen of hij even met ons weg mocht naar het voetbalveld. Dat bleek geen probleem. Eerst moesten we ene Erwin ophalen die de sleutels had en daarna konden we de kleedkamers bekijken. Tsja, wat moet je daar van zeggen. Onvoorstelbaar dat de gemeente haar eigen gebouwen zo slecht onderhoud. Maar goed, de mannen hebben vanmiddag kledinghaken gerealiseerd, spiegels opgehangen, sloten op wc deuren geplaatst en nog wat andere zaken aangepast. Wel lastig om dat te doen als er geen elektriciteit is. Papa heeft op een gegeven moment maar de meterkast opengemaakt en soort van een illegale stroomvoorziening gemaakt zodat ze de boormachine konden gebruiken. Of dat gelukt is, moet ik zo nog even horen want ze zijn nog niet terug bij de lodge.
Verder hebben Jan en ik vlak voor de lunch nog even een bezoek bij Loes in het museum gebracht. Ze heeft het museum al aardig op weg geholpen, maar er moet nog veel gebeuren. Hopelijk wordt het in de toekomst een toeristische plakpleister.
De andere meiden zij de hele ochtend weer op stap geweest met een van de vrijwilligers die zorg verlenen in Epako. Die hebben schrijnende dingen gezien waar ze erg van onder de indruk waren. Kleine kindjes met TBC, mensen met een vergevorderd stadium van Aids, ernstige ondervoeding. Gelukkig hebben ze veel vrouwen blij kunnen maken met de stapels maandverband die we mee hadden genomen. Een ook de babykleding die ik mee had gekregen is op een goede plek terecht gekomen. Na de lunch bij Wimpy’s waar we serieus 5 kwartier op ons eten moesten wachten (en dan heb je het dus over zeer eenvoudige gerechten) zijn Jan en ik direct naar het Old Age Home gereden. Albert arriveerde daar tien minuten na ons voor een vergadering met de Old Age Home Committee. Ze zijn hier dol op meetings, committees, enz. En al hoewel we in een knullige kale ruimte zitten op plastic stoeltjes, gaat de vergadering heel officieel. Als je wilt praten moet je even toestemming aan de chairman vragen. De committee had vijf nieuwe leden, dus het was goed om kennis met hen te maken. We hebben met elkaar over de toekomstplannen gesproken, praktische issues doorgenomen en afspraken gemaakt over de communicatielijnen. Al met al een nuttige bijeenkomst. Na de vergadering hebben we leden even over het Old Age Home terrein rondgeleid en hen verteld welke ontwikkelingen er momenteel gaande zijn. Hopelijk kunnen we op korte termijn wat meer inkomengenererende projecten beginnen zodat het project er ook financieel beter voor komt te staan. We hebben diverse suggesties besproken waaronder de start van een wasproject. De werkmannen begonnen ’s middags met de fundering van de nieuwbouw, dus we hopen dat die er morgen echt in ligt.
Al met al weer een drukke dag. Morgen de laatste mogelijkheid om dingen te regelen. Er staan nog wel wat zaken op ons lijstje, dus we hopen dat dat nog gaat lukken. Maar de belangrijkste gesprekken zijn gevoerd en daar zijn we heel tevreden over. Bovendien zijn er weel heel veel praktische dingen geregeld en dat geeft ook een super voldaan gevoel.
Dan nu lekker na zo’n stoffige dag onder de douche en dan met elkaar eten bij Ernie’s.

• 15 April 2011 - 07:50

Minke/mam:

Hoi Anita en Koos, wat vliegt zo'n week om hè als je het druk hebt. Fijn dat je toch veel hebt kunnen regelen en ...eh Koos, al spierpijn van alle lichamelijk inspanning? Je bent weer "creatief" bezig geweest, laat het de monteurs hier maar niet weten. Hier alles oké, we zien er wel naar uit dat jullie zondag weer teug zijn. Nog veel succes de laatste dagen, groetjes en een dikke tût.

• 16 April 2011 - 09:29

Marius:

Geweldig wat jullie op het sportterrein hebben kunnen doen! Crooks moet toch beter zijn agenda gaan nakijken! haha
    Anita ik ben benieuwd na wat je mij nog meer gaat vertellen. Groetjes en nog een goede reis terug

• 16 April 2011 - 10:14

Nelleke:

Koos en Anita, wat een andere wereld, zeg! Wij maken ons momenteel "druk" over Palmpaas-stokken enzo. Maar volgens mij krijgen jullie heel veel voor elkaar, deze week. Succes nog de laatste paar dagen en een goede reis terug.
    Nelleke