Geweldige dag - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Anita Kamperman - WaarBenJij.nu Geweldige dag - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Anita Kamperman - WaarBenJij.nu

Geweldige dag

Door: anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

20 Februari 2010 | Nederland, Leeuwarden

Wat een geweldige dag! Vanochtend om 9.00 uur zijn we weer gestart in het Old Age Home. Eerst wij zijn gaan stap in Epako. Het was bloody hot, dus wel even zweten. We zijn vanochtend langs heel veel oudere mensen geweest. Eerst weer langs Simon2 (ja, er is ook een Simon1). Die is weer even lekker gewassen door een van de vrijwilligers. Ondertussen heb ik nog even gespeeld met een jongetje dat zelf een vlieger had gemaakt van twee stokjes en wat afvalplastic. Na de wasbeurt liet een van de vrijwilligers nog even het toilet van dit buurtje zien. Gewoon vier stalen platen met een opening waar je in loopt en daarin je behoefte doet (alleen plas). Het is tevens de wasplaats!? De andere behoefte doe je gewoon in de bosjes. Dat zien we zo af en toe ook wel. Blijft raar.
Daarna zijn we verder gelopen. Opvallend is dat er ontzettend veel mensen met oogproblemen zijn. Meestal is een oog blind, of zelfs twee of anders staarproblemen. Zou mooi zijn als een aantal (gepensioneerde) oogartsen hier naartoe kwam om een hele week alleen maar oudere mensen aan hun oogproblemen te helpen. Ditmaal ook in een wijkje van Epako rondgelopen waar stenen huisjes staan. Wat is dat al een luxe vergeleken bij de zelfgebouwde hutjes. Bij een aantal mensen mochten we binnen komen. Leuk om hier eens rond te kijken. Er staat natuurlijk bijna niets in en wat er in staat is oud en vies. Maar goed, deze mensen hebben in ieder geval een stevig dak boven hun hoofd. Moet je voorstellen dat ze in Nederland ineens met 6 vreemde mensen in je woonkamer staan. De mensen hier vinden het prachtig. Onderweg kreeg Johanna nog een huwelijksaanzoek, al schreeuwend over de weg.
Om 12.00 uur waren we terug bij het Old Age Home. De andere meiden gingen boodschappen doen voor een lunch met de vrijwilligers. Pia en ik gingen met Harry mee om de laatste inkopen te doen voor de overhandiging die vanmiddag om 13.30 uur gepland was. Hilarisch! Deman die de tv en wasmachine ‘boef-proof’ zou installeren, was natuurlijk niet geweest. Dus wij weer naar de winkel waar we de spullen hadden gekocht. De verkoopster werd helemaal ‘over stressed’ van ons, maar belde meteen weer met de installatie-meneer (die overigens ook de pastor was die we zondag in de kerk hadden gezien;-)). Vervolgens met de mevrouw naar de Chinees ernaast gelopen. Die verkocht een ontvanger voor de tv (als het ware de antenne die vroeger bij ons op de tv zat als je Ned. 1 en 2 wou ontvangen). Ze zou er hoogstpersoonlijk voor zorgen dat de spullen op tijd in het Old Age Home zouden zijn. Daarna naar de supermarkt gereden. Daar hebben we 10 pakken wasmiddel gekocht (voor 1 euro per stuk!!!), een bidonnetje voor alle vrijwilligers zodat ze tijdens hun werk water mee kunnen nemen, een schrift om alle namen van de mensen die ze bezoeken en de bijzonderheden te noteren, nagelknipschaartjes, en twee wasmanden. Na de boodschappen heeft Harry ons weer afgezet bij het Old Age Home. Daar hebben we samen met de vrijwilligers geluncht. Heel eenvoudig twee broodjes en een stukje fruit, een eitje en wat drinken. Maar wat een traktatie voor hen! Normaal gesproken eten ze millipap tussen de middag. En als ze geluk hebben wat vlees erdoor. Dus viel goed in de smaak. Ondertussen werd de wasmachine en tv gebracht. Alleen voor de show, want de installatie-meneer kon het echt niet redden voor half 2 (goh, wat een verrassing..). Daarna hebben we gezellig alle andere spullen die geschonken konden worden erbij gezet. Aukje en Pia hebben een radio gekocht, dus een muziekje hebben ze binnenkort ook. En Rebecca en Johanna hadden heel veel kleding, ondergoed en verbanden e.d. meegenomen, dus ze hebben voorlopig voldoende spullen op voorraad. De tasje die van Partoer (mijn werkgever) mee mochten nemen hebben we voor de vrijwilligers gevuld met het schrift, pennen, bidonnetje, hygiënische handschoenen, een plastic schort en stukje zeep.
En toen begon de officiële ceremonie. Leuk hoor! De vrijwilligers waren allemaal aanwezig, de bewoners van het Old Age Home, een vertegenwoordiger van de trust, bijna alle mensen van onze groep en ook nog wat onbekenden. Bouwina opende het officiële gedeelte. Ik mocht even een kort praatje houden. Heb natuurlijk verteld dat ik dit kon schenken doordat familie, vrienden, leden van de kerk en collega’s een donatie hadden gedaan. Daarna heeft Jan (wethouder) de spullen officieel overhandigd aan de trust (die ze in beheer heeft). Dit deed ‘ie door symbolisch een pak wasmiddel te geven aan de vertegenwoordiger van de trust (hihihihi). Daarna hebben we alle vrijwilligers hun tasje met spullen gegeven. Natuurlijk onder flink applaus, dus ze stonden te stralen.
Na de bijeenkomst hebben we weer een trainingsmiddag met de vrijwilligers gehad. Was een lange dag voor ze. Je kon ook zien dat ze vermoeid waren. Maar goed, de training over slecht nieuws gesprekken die ik moest geven, ging verder prima. Ze zijn enorm leergierig en het is voor ons ook heel leuk om ondertussen van alles over hun cultuur en gebruiken te leren.
En nu weer terug in de lodge. Pffff…. een drukke, maar hele leuke dag. Om 19.00 uur worden we verwacht bij het gemeentehuis voor een braai. We hebben zelfs een officiële uitnodiging van de burgemeester gekregen. En Albert kwam me net de officiële uitnodiging voor de lunch morgen overhandigen. Want morgen is het hier groot feest. Dan wordt het 15-jarig jubileum van de stedenband gevierd! Om 7.00 uur ’s ochtends (help!!) worden we al verwacht op het voetbalveld voor een officiële militaire parade. En het feest duurt de hele dag door. Ben heel erg benieuwd. De dresscode is ‘Official’ dus ik moet maar een zomerjurkje aan doen ofzo. Vanavond mogen we ‘Semi Official’ komen, wat dat dan ook inhoudt. Jullie horen morgen wel hoe het vanavond is geweest bij de burgemeester.
Allemaal alvast een fijn weekend!

• 20 Februari 2010 - 08:30

Ans:

Hoi Anita,
    Als ik je verhalen lees, 'hoor' ik je enthousiaste stem... Wat heb jij al veel beleefd in die ene week! En nog een week te gaan... Veel plezier én zegen!

• 20 Februari 2010 - 09:35

Pap En Mam:

Hallo Anita,
    Wat weer een belevenissen, elke keer is het weer uitzien naar je reisverslag.
    Door de week als ik op mijn werk zit stuurt mamma mij 'smorgens je verslag aan mij door en ben ik dus direct op de hoogte.
    Mama zorgt er ook elke dag voor dat oma een printje krijgt ze vindt het geweldig om zo je te kunnen volgen.
    Ben benieuwd hoe het feest bij de burgermeester zal zijn, afijn dat lezen we morgen wel.
    Ben reuze trots op je, groetjes pap