Zondag in Gobabis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Anita Kamperman - WaarBenJij.nu Zondag in Gobabis - Reisverslag uit Leeuwarden, Nederland van Anita Kamperman - WaarBenJij.nu

Zondag in Gobabis

Door: anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

14 Februari 2010 | Nederland, Leeuwarden

Joepie de poepie, Andre bleek een dongeltje bij zich te hebben en daardoor hebben we nu toch internet! Dat betekent dat ik morgen waarschijnlijk ook even kan skypen met de jongens!! Wordt de hoogste tijd dat ik de koppies van de mannen thuis weer even zie.

Na een zeer bewogen dag in Gobabis zijn we allemaal als een blok in slaap gevallen. Moe van de reis en alle indrukken. Vanochtend vroeg opgestaan, lekker ontbeten en toen om 9.00 uur bij de eerste kerkdienst in Gobabis aangeschoven (Ans, het thema van de preek stond op een krijtbord, heb ik gefotografeerd, kun je vast nog wel eens wat mee;-)) De eerste dienst was in een katholiek kerkje voor de zwarte (rijkere) bevolking. Niks geen kerkorgel, muziekkorps of andere begeleiding, maar wat een gezang! Geweldig! Helaas moesten we na een half uur al weer weg. Toen naar Epako (de sloppenwijk van Gobabis) gereden. Daar hebben we de kerk Fill The Gap bezocht. Wat een belevenis. Warm, druk, gezang, enthousiasme, kinderen die lekker rondrennen, gedans, etc. etc. Op een gegeven moment werden we als gasten naar voren geroepen. We moesten ons allemaal via de microfoon even voorstellen. Toen Marius vertelde dat hij in Gobabis kwam om als voetbalexpert aan de slag te gaan, begon de hele zaal te gillen van enthousiasme. Hilarisch!! Ook hier zijn we na een half uur vertrokken naar een kerkdienst bij het project Light of the Children. Een project waar weesjes met Aids opgevangen worden. Ze hebben daar een klein schooltje, een groenteprojectje en vanochtend ook een kleine dienst. Wat een kleine schatjes. Een van de jongetjes zat de bijbellezing te verstieren omdat 'ie gewoon niet stil kon blijven zitten. Moest meteen aan een ander klein jongetje denken;-)

Tussen de middag hebben we bij de lodge geluncht, even gerust en om 4 uur naar Sandune gereden. De San is een bosjesmanvolk. We zijn met in dit prachtige gebied (wat nu heel groen is omdat het iedere middag een beetje regent) een prachtige gamedrive gemaakt. Giraffes, springbokkies, wildebeasts... Mooooooiiii!!! Na afloop van de gamedrive lekker gegeten.

Nu is iedereeen heel druk in de weer om de stapels (80 kilo die we zonder bijbetalen mee mochten nemen in het vliegtuig) voetbalkleding die Harry meegenomen uit te zoeken. Alle kleding die Harry van Heerenveen heeft gekregen wordt deze week uitgedeeld aan de teams in Epako. Marius heeft vanmiddag al even contact gehad met de voetbalcoach om alle plannetjes voor deze week te bespreken.

Morgen gaan we dan echt aan de slag! Morgenochtend met z'n vijven de sloppenwijk in. Kijken welke problemen op het gebied van ouderen zich voordoen en waar we mee aan de slag kunnen. 's Middags gaan we de eerste training aan de vrijwilligers van het Old Age Home geven. Verder heb ik al de nodige gesprekken gevoerd om te kijken hoe ik de 1800 euro!!!!!! die jullie allemaal gedoneerd hebben het meest goed, effectief en structureel kan besteden. Lijkt erop dat het iets gaat worden op het gebied van vervoer, moestuin of wasmachine (handmachine die zonder elektriciteit gebruikt kan worden). Nou goed, dat horen jullie later!

Hopelijk morgen weer een berichtje. En bedankt voor alle leuke reacties. Heel erg fijn om van zover weg wat vertrouwde namen tegen te komen. Voor iemand die redelijk gevoelig voor heimwee is (gaat gelukkig heel goed op dat gebied) is dat heel fijn, dus blijf schrijven!!!

• 14 Februari 2010 - 20:51

David:

Leuk verhaal:)

Als Marius nog een assistent nodig heeft...

• 14 Februari 2010 - 21:04

Wim & Marloes:

Hai Anita,

we wensen je vanuit de Kwartelstraat heel veel succes toe! We blijven je volgen middels je mooie verslagen!

Groeten van de buurtjes.

• 14 Februari 2010 - 21:33

Trees Flapper :

Nog maar een keer (begrijp deze sites pas na enige tijd)
    1 Minuut geleden
    Echt leuk om je zo te kunnen volgen. Kan me voorstellen dat de sloppenwijken een diepe indruk op je maakt.
    Ik heb het dringende verzoek Harry contact met mij te laten maken. Ik moet nog iets van hem weten over politieke zaken.

• 15 Februari 2010 - 08:45

Pap En Mam:

Nog maar kort in Gobabis en dan al zoveel heftige indrukken, dat hakt er wel in hè, heel wat anders dan een paar jaar terug, toen je er met Erik op vakantie bent geweest. We hebben je gister een smsje gestuurd maar volgens ons is die niet aangekomen. Overbodig om te zeggen maar toch: doe voorzichtig. Heel veel sterkte met alles wat je nog zult tegenkomen.
    En natuurlijk volop genieten van deze mooie kans. Go fot it girl!
    DIKKE KUS

• 15 Februari 2010 - 09:37

Pap En Mam:

stom, je bent niet met Erik in Gobabis geweest maar ik bedoel natuurlijk Namibië. 't is maandag moet je maar denken.

• 15 Februari 2010 - 12:49

Monica:

lieve Anieteke en mannen,

geweldig wat jullie doen...het zal vast weer een mooie en enerverende ervaring zijn. Hier, is alles "normaal". Gezeur over het koude weer, mijn wasmachine is kapot, dus dat wordt ook handwassen....of mijn buurvrouw efkes lief aankijken. Heerlijk he die kerkdiensten die verstierd worden door jonge kinderen....bij ons wordt er veels te snel "boos" gekeken tijdens de Mis als er een kind zit te klieren....Ik lach ze vriendelijk toe....want volgens mjn moeder was ik toen ik drie was ook verantwoordelijk voor het oponthoud tijdens de Mis....Ik kroop onder de banken naar voren en ging op de bank staan, om vervolgens het hele kerkvolk enthousiast toe te zwaaien.....En ik weet zeker dat ze dan "boven" echt wel zitten te glimlachen....
    Aniet, ik hoop dat je met je boys kan skypen....en je weet toch wel dat Sven Kramer goud heeft gewonnen....Het wordt tijd dat ze in Afrika niet alleen Roet Goelliet kennen maar ook onze Sven....Veel succes allemaal met jullie projecten.

liefs en groetjes van Monica

• 15 Februari 2010 - 17:25

Eric:

Ik kan ook niet wachten om te skypen. Hopelijk lukt dat allemaal.
    Maak je in ieder geval geen zorgen om de jongens. Hier gaat alles goed en de kaarten helpen ze enorm.

Hopelijk tot straks!!

• 15 Februari 2010 - 17:29

Eric:

O trouwens, die 1800euro heb ik gebruikt om 3 vliegtickets te kopen voor Simon, David en mezelf. Je ziet ons komend weekend wel in Gobabis.

Iedereen nog enorm bedankt voor jullie donatie!!

;-))))))))

• 15 Februari 2010 - 18:23

Michele:

Hallo Anita,

Wat ontzettend leuk om dit te lezen.Nog een inspirerende en enerverende tijd gewenst, en veel succes met de activiteiten.
    Groet de collega's van mij,

Groet,
    Michèle

• 15 Februari 2010 - 20:05

Ans:

Hoi Anita,
    Ik vraag je vader alvast om een krijtbord op te hangen... tenslotte moeten we hem wel aan het 'werk' houden (ha,ha)
    Volgens mij kan jij met je verhalen het volgende korpsnieuws wel volschrijven!

• 15 Februari 2010 - 20:13

Feike En Hannie:

Hoi Anita,
    Heel leuk om je op deze manier te kunnen volgen.
    We hebben al eerder gereageerd maar vinden dit niet terug bij deze reacties. We hopen dat het lukt om alles in die 14 dagen te proppen. Dat wordt dus plannen. Hannie heeft vandaag zoals gebruikelijk op de jongens gepast en ook dat ging perfekt, zoals gebruikelijk. Deze keer kwam Karlijn bij Simon spelen. Dat is me een knaap hoor. Zij heeft de jongens balletdansen geleerd. Hoe vind je die.
    Voorzichtig en pas goed op jezelf. Groetjes.

• 15 Februari 2010 - 21:31

Jacqueline Wiersma:

Hey Anita,

Wat leuk om zo al je belevenissen te lezen.
    En wat gebeurt er dan veel op een dag he?!
    Succes met alles wat jullie daar doen!

groetjes Jacqueline

• 15 Februari 2010 - 21:54

David:

@ Eric:

Wat leuk dat ik mee mag:)